Dengan Nama Allah yang Maha Agong dan Maha Bijaksana,

    Tulisan ini ku lakar untuk mencakar idea-idea yang sering bermundar-mandir di persekitiran otak sejak akhir-akhir ini.”

     Persoalan pertama tulisan saya,adakah melayu (bangsa) boleh bergantung pada PAS dan UMNO?

     Persoalan itu timbul selepas beberapa peristiwa politik yang amat tidak sihat malah jika di coret dalam kertas pasti tidak untung untuk di jadikan bahan kebanggaan bangsa melayu. PAS dan UMNO,sebuah parti politik yang majoritinya Melayu dan asas nya ISLAM tetapi kedua-dua parti politik itu sudah goyang mungkin kerana parti itu sudah lama,uzur atau parti itu di pimpin oleh orang-orang kurang waras,bodoh,malah terencat akal politik mereka. Tindakan politik kedua-dua parti itu kebelakangan ini tidak ke mana malah makin mundur pendekatannya. UMNO terpaksa bertarung untuk mendapat kepercayaan rakyat manakala PAS bertarung untuk memaksa rakyat tidak mempercayai nya,melalui tindakan-tindakan mereka terutama dalam muktamar terbaru ini.

MELAYU.

    Saya berkira-kira,kecian bangsa yang bernama Melayu. Terlalu mengahrapkan bangsa sendiri untuk membela tetapi jelas di khianati malah di perbodoh-bodohkan. Melayu di gelar bangsa pahlawan tetapi bangsa itu sentiasa di perbudak-budak kan. Aduh. Adakah bermakna bangsa melayu mewarisi nasib nenek moyang mereka? sering di tipu malah di khianati .

     Saya berpendapat,bangsa melayu adalah bangsa yang hebat. Negeri melayu (tanah melayu)pernah menjadi negeri berdaulat pada 1403 dengan berdiri negeri melayu Melaka pada ketika itu. Bukti nya,selat melaka menjadi selat yang teratur sehingga ada sistem percukaian dan menjadi entrapot bagi perdangagan India-China. Pada abad ke 16 di percayai telah wujud hubungan Melaka-Jepun. Ini bukti bahawa orang melayu lampau bijak dan berdaya saing dan punyai sistem yang amat teratur di samping cerita-cerita kepahlawanan yang boleh di jadikan kebanggaan anak bangsa.

     Tetapi itu sekadar sejarah,sejarah tetap sejarah dan sejarah adalah bahan rujukan untuk kita tidak melakukan kesilapan hasil dari sejarah kejayaan atau kejatuhan. Persoalan seterusnya,adakah bangsa kita(melayu) telah berlajar dengan sejarah? atau Melayu tidak pernah mengetahui sejarah bangsa dan tanah air sendiri? . Tepuk dada tanya aqal anda.

      Melayu pernah menjadi bangsa yang hebat tetapi hari ini suasana nya berbeza. Suasana yang sering berubah-ubah. Melayu Malaysia punyai dua parti besar kini PAS dan UMNO tetapi kedua-dua parti itu tidak membantu secara langsung ke atas bangsa melayu itu sendiri. Contoh,dasar economi baru yang di perkenalkan oleh pada awal 70an sehingga hari ini tiada data yang boleh di banggakan. Itu di bawah UMNO. Di kelantan,PAS mentadbir kelantan dengan kewibawaan Tuan Guru Nik Abd Aziz ,dengan keharmonian rohani sehingga kelantan menjadi negeri yang punyai jati diri. Punyai pemimpin seperti Tuan Guru Nik Aziz,Dato Husam Musa dan barisan cerdik pandai di belakang mereka,tetapi ia telah berlalu. Kelantan kini di perintah oleh MB dan barisan Exco yang tidak punyai “power” dalam berfikir.

      Di kala tsunami rakyat pada PRU lepas membuktikan bahawa rakyat inginkan perubahan terutama Sdr Anwar Ibrahim menjadi tulang belakang kepada perubahan ini sehingga wujudnya gagasan Pakatan Rakyat yang menggabungkan PAS DAP dan PKR. Rakyat melihat inilah medium baru untuk melepaskan diri dari belunggu korupsi dan ketidak seimbangan pentadbiran dan ekonomi negara,Melayu juga berfikiran begitu. Tetapi setelah beberapa lama rakyat memberi sokongan,PAS seakan u-turn dalam pendekatan politik mereka. Lebih mesra UMNO dan amat anti pada ahli sendiri yang terdiri dari golongan bukan ahli agama. Rakyat melihat ini satu lagi politik kurang sihat yang melanda parti PAS yang selama ini kita ingat parti itu adalah parti suci,ahli lebai dan orang alim akan menjaga akhlaq mereka tetapi silap. Pemilihan muktamar kali ini menunjukkan mereka tiada akhlaq sebaik itu. Melayu Islam tertipu lagi.

Persoalan saya seterusnya, Adalakah Melayu boleh mengharapkan DAP dan PKR?

     Jawapan saya,kita tiada pilihan. Politik Melayu harus cerdik dalam mengatur langkah dan kiblat nya harus pelbagai demi kepentingan. Sokongan pada DAP dan PKR pasti membantu melayu sementara PAS dan UMNO membaiki kapal mereka yang hampir ranap. Prinsip politik melayu mesti tetap iaitu ISLAM dan Kepentingan Melayu . Kita tidak boleh mengharapkan parti yang tidak jauh pandangan politik mereka,kerana ini zaman dunia tanpa sempadan dan zaman orang mendahului masa. Kita tidak akan rugi jika politik seperti ini kerana kita punyai lebih kelebihan iaitu PAS dan UMNO tidak lagi merasa mereka parti besar dan tidak boleh membuat sesuka hati. Politik perlu jujur apa kehendak kita baru hasilnya harmoni.

     Dalam buku Conflict and Cooperation in Business tulisan Rhenman E Stromberg menyatakan “konflik pasti akan berlaku apabila ketidakselarasan matlamat tidak tercapai.”

Maka jelas,Matlamat bangsa kita tidak tercapai dan mungkin tidak akan tercapai dengan PAS atau UMNO. Mungkin dengan parti lain yang bakal wujud tidak lama lagi?

Allah lah jawapan nya. DIA maha Mengetahui apa yang tidak kita ketahui.

Sekian.

~HZ~Shah Alam.

Leave a comment

Welcome To My WebBlog

Melihat,Memikir dan Menulis

Let’s connect