Kenapa kita di Uji Allah?

Ujian adalah terbiah sebenar dari Allah swt dan ia adalah jalan terbaik untuk menjadi seorang hamba yang hebat

      Setiap yang manis pasti ada masin nya dan setiap yang cerah pasti ada gelapnya begitu jugalah dengan kehidupan. Kehidupan ini tidak selalu di selimut dengan ketenangan dan kegembiraan kerana hati manusia sudah menjadi ”asalnya” kita pasti lalai pabila di beri kenikmatan yang berpanjangan.

      Bukalah surah al-baqarah ayat 216,di situ ada jawapan bagi setiap kesedihan yang kita hadapi. Hati kita harus di pujuk dengan berbicara dengan diri dan jiwa kita perlu di isi dengan hak nya melalui mendekatkan diri dengan Allah swt. Kita manusia yang lemah maka perlu dekat dengan yang Maha Kuat supaya kita akan kembali ”kuat” dalam menempuh hari-hari yang entah bila akan berakhir nya.

      Adakala kita telah melakukan kebaikan tetapi tetap di pandang dengan keburukan dan kejahatan,usah khuatir teman kerana setiap inci kebaikan dan sebesar kuman jasa kita dalam kehidupan ini pasti di lihat dan di hitung oleh Allah swt . Oleh itu usah berkecewa dan berduka kerana Allah sedang memerhati Mu. Air mata Mu itu anggaplah sebagai peneman di kala lemah dan keringat Mu yang keluar anggaplah ubat untuk mambasuh tubuh mu untuk terus kuat dan gagah mengadapi kehidupan yang cukup memeritkan ini. Tepuk dada dan isi iman di dalam nya kerana dada kita perlukan pengisian.

      Usah kita menghina insan lain walaupun kita di aibkan kerana tugas membuka aib adalah Allah swt. Kita hanya terus berdoa supaya dosa-dosa insan yang berdosa itu di ampunkan Allah swt. Kembalilah kepada Allah dengan jalan hak dan tinggallah jalan yang batil. Setiap dosa pasti ada taubat nya dan setiap pahala pasti ada balasan nya iaitu syurga Allah swt. Maka usah khuatir. Percayalah kepada yang pasti. Allah itu maha adil.

   Seorang ulama pernah berpesan kepada saya, ”usah pegang dosa lama biarlah ia pergi dengan menghalau melalui taubat,Usah kecewa dengan aib Mu di buka kerana Allah sedang berusaha menutupnya” .

   Saya percaya dengan keadilan Allah. Setiap kesilapan pasti ada jalan taubat dan setiap kesulitan pasti ada jalan penyelesaian nya. Saat kita sedih,kembalilah kepada Allah kerana saat itulah tanda Allah sedang memanggil mu. Allah itu Maha Indah dan Maha Penyayang sifat nya. InsyaAllah….

  Iman Malik pernah berkata

Jika Allah mengambil 1nikmat dari mu bererti DIA akan mengantikan 10nikmat yang lebih baik”

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: