Tuan Guru Nik Abdul Aziz : Pergi nya Murabbi Ummah

Allah telah mengangkat ULAMA’.

Saya tidak sempat untuk menlangkah pulang menziarah TG Nik Abdul Aziz sewaktu almarhum meninggal pada 12 Feb 2015.

Sayu! Itulah yang bisa saya gambarkan ketika dapat perkabaran berita kematian murabbi ummah. Sesungguhnya Ulama sewaktu hidup nya harus kita menghormati nya dan mendapat sebanyak mungkin ilmu dari nya kerana ilmu yang di bawa adalah ilmu para rasul-rasul Allah,ilmu Islam yang pasti menjadi pegangan kita baik sewaktu kita hidup atau mati kelak.

Tapi sayang nya manusia muktahir ini terlalu mengagungkan pemimpin yang berfahaman sekular dan artis dari menghormati Ulama. Kerana soal politik kita menjadikan ulama sebagai bahan cacian dan sewaktu “mati”nya ulama baru kita mengenal siapakah ulama ini. Sudah terlambat tetapi ilmu yang di tinggalkan harus kita amalkan dan perjuangan menegakkan dustur Allah harus kita teruskan dengan istiqomah dan solid semangat kita demi amanah sebagai khalifah Allah swt di atas muka bumi.

Berita kematian Ulama di kelatan bertalu-talu dengan pergi nya Tuan Guru Hj Zakaria dan Tuan Guru Hj Harun. Mereka ulama dan mereka pejuang agama. Semoga kita terus mendidik anak cucu kita dengan Ilmu Islam yang solid dan teruskan perjuangan Islam yang telah di wasiatkan oleh Para Rasul Allah atas batang tubuh kita sebagai ummat seterus nya.

Yakin,Islam pasti tertegak!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: