Wasiat dari Si Usang : Wahai Anak ku.

Wahai Anakku,

Ingat Allah.Kerna Allah itu ADA.

Ingat juga bapa Mu kerna Bapa Mu pernah WUJUD.

Ingat keturunan Mu kerna Ayah dan Ibu ku adalah Insan yang mengajarku erti kehidupan,

Ingat Nama Mu kerna Nama Mu datang dari diri Ku tanda kemuliaan ku pada Mu Wahai Kain Putih.

Ingat..Ingat…Ingat kerna sewaktu Aku berkata-kata orang yang berdaping dengan ku BOSAN dengan NASIHAT USANGKU..

Anak ku,

Selami hidup ini kerna hidup ini cukup perit bagi yang punyai prinsip,

Di benci,di hina malah aku di anggap pelik…. haruskah?

Doa ku …supaya diri Mu menjadi Insan Yang Amat Cerdik dalam menilai kehidupan.

Anak Ku,

Senyumlah kerna telah ku tulis dalam diary akan perjalanan Mu,

Diri Mu aku ungkap kan supaya ibu Mu mendidik Mu menjadi MANUSIA,

Jangan menurut tetapi menilai…Kerna yang menurut itu selalu nya tidak berakal,

Aku bukan Luqman Al Hakim wahai anak ku…

Tatapi dengarlah..Patuhlah dengan Iman yang solid di dada Mu,

Ertikan hidup Mu dengan Agama,

Jangan diri mu mencontohi manusia zalim wa-ema dari keturunan mu sendiri,

Ini pesanan ku wahai insan kecil,

Engkau pertama di dunia….dan permaisuri bagi ku,

Engkau punyai kecerdikan,gunalah kerna itu anugerah.

Wahai Anak,

Pabila Besar,ta’atlah pada suami Mu..Kerna di situ syurga Mu.

Aku dan ibu Mu haram mencampuri Urusan Mu…

Terputus segala-galanya wahai anak…

Hanya tinggal gelaran wahai anak ku ….tepuk dada Mu supaya Iman mu berbicara memujuk Mu.

Maka,pilihlah insan yang tegas sebagai payung Mu.

Insan yang punyai Agama sebagai dasar dan paksi diri Nya kerana di situ ada Matlamat Nya.

Biar di hina tapi dia tahu apa yang di ajar oleh Tuhan.

Kerna Aku pernah melalui nya wahai anak.

Anak Ku..Dengarlah.. Dengarlah..Dengarlah.

Ini wasiat untuk Mu…

Aku tidak punyai Mahligai dan Harta untuk ku tinggalkan kepada Mu kerna itu adalah racun.

Aku tidak bisa biarkan diri Mu hidup dengan racun.

Aku tidak pandai mengarang kitab…

Hanya kata-kata diri ku mampu….

Wahai anak ku…

…………….

Waraqoh Nawfal ~

Leave a Reply

