Perjalanan kita tidak panjang

Assalamualaikum wbth,

  Teman,

    Perjalanan perjuangan dan kehidupan kita tidak panjang cuma yang tinggal hanyalah cita-cita perjuangan untuk ummah dan hidup. Kita perhatikan pejuang-pejuang Islam,pasti ada catatan di hujung nama nya lahir “tanggal” bila dan meninggal dunia “tanggal” bila. Semuanya telah di atur urus oleh Allah swt. Begitu jugalah dalam perjuangan,ramai alim ulama lahir dan pergi meninggalkan kita. Jasad nya pergi dan di tanam tetapi cita-cita nya masih segar malah catatan-catatan ilmiah nya menjadi wasiat dan sumber kekuatan ummah. Itulah manis nya perjuangan dakwah dan perjuangan sebagai khalifah Allah di atas muka bumi ini walaupun ada perit,luka,nanah malah di hina oleh manusia tetapi Allah mengangkat hamba pilihannya di suatu makam yang istimewa. Percaya pada janji Allah swt.

Sahabat,

    Kata Kiyai Rahman “Setiap orang bisa berdakwah,tetapi tidak ramai yang mencintai dakwah. Dakwah perlukan pengorbanan,masa”

     Saya antara insan yang amat lemah dan hanya mampu menggunakan medium blog sebagai medan dakwah. Saya tidak punyai jalan lain selain dari jalan-jalan yang terhad tetapi insyaAllah ia tidak menjadi alasan untuk sama-sama kita mengayuh platform dakwah yang kita ada untuk masa depan ummah dan Islam yang gemilang. Harusnya saya berharap setiap tulisan kerdil saya ini menjadi wasiat untuk teman,sahabat malah anak saya untuk terus dan terus melangkah dalam medan dakwah yang pasti cabaran nya terlalu berliku dan gelap. Kita perlukan cahaya dan cahaya itu hanya bisa peroleh dengan ilmu dan ikhlas.

      Iman Hassan Al-Banna dalam masa berdakwah tetapi beliau tidak lupa menguruskan anak-anak nya dan isteri. Seharusnya kita jangan lupa tanggungjawab kita sebagai da’ie tidak kecil,tidak ringan malah berat. Kita tidak punyai masa lama untuk berehat dan kita tidak punyai tilam empuk untuk menikmati mimpi yang panjang. Amanah kita semakin hari semakin berat untuk di pikul,isteri ,anak malah keluarga kita harus di siram dengan baja Islam kerana pokok yang cantik luaran nya,harum bunga nya tetapi jika ia di biarkan tanpa baja dan siraman pasti ia layu akhirnya mati. Begitu jugalah dengan hati manusia. Hati itu harus di baja dan di beri siraman doa untuk mereka senantisa istiqomah dengan ilmu dan jalan Islam. InsyaAllah.

 Perjalanan kita tidak panjang!

 Bersambung…….. (Jika Di Panjangkan Umur)

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: