Diari Jumaat : bersifat tanpa akal!

Dengan Nama Allah saya Mulakan tinta blog kerdil ini,

    semalam Gaza di hujani bom oleh sang dajal dunia dan kita di sini masih terpinga-pinga mencari perpaduan dan intiman dalam berjemaah. itulah kita!

     saya meneliti satu persatu berita saudara islam di Gaza. Enak mereka berjuang tanpa rasa maut itu hampiri mereka. sebaliknya kita di malaysia menyambut tahun baru islam. tahun besar dalam islam tetapi kebesaran hari itu kita tidak mampu menyapa rohnya. Roh perjuangan,roh penyatuan dan roh makrifat. itulah tanda kita lemah roh.

    kita letakkan perpaduan di celah ego dan jiwa bonggak walaupun kita berdegar-degar berbicara soal hak islam dan hak perpaduan. kita bertopengkan dajal atau mugkin kitalah dajal kecil. nauzubillah.

   Jumaat yang hening ini membuat ku terasa hiba kerana jiwa ini kosong dengan nafsu akhirat. angin yang ku hirup lemah roh sakinah nya. sahabat yang berdamping lesu agenda hidup nya. walaupun janggut nya lebat,dahi nya hitam,lidah nya berhujan zikrullah tapi amalan nya langsung tidak bersifat amalan sang soleh. nauzubillah.

   aku juga kaku tanpa roh sang alim. itulah aku masih lemah dan perlukan murabbi. tetapi di mana murabbi itu? murabbi yang berakal sudah tua dan murabbi muda tidak langsung cerdik dengan ilmu nya bahkan berbicara se enak nafsu dan selembut riak. murabbi muda bertuhankan wang. murabbi muda jiwa nya mahukan pangkat dan nama. itulah murabbi muda yang hendak ku berguru? Murabbi itu berada di dalam kemah hijau,selimut nya hijau,mata nya juga hijau tapi sayang jiwa nya mudah hitam dek dunia dan kosong ilmu akhirat nya.
nauzubillah.

   semoga jumaat hadapan menjadi jumaat yang lebih baik dari jumaat ini. semoga kita sama-sama panjangkan doa qunut nazilah pada mereka yang sedang berjuang di sana. insyaAllah.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: