Apabila Hati Di sentuh Allah….

Bismillah,

      Dengan nama Allah swt yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, Allah tuhan yang menjadikan setiap perkara dan setiap atas dan bawah adalah milik Allah dan di sebalik tabir adalah rahsia-rahsia Allah yang tidak ternilai apabila di izinkan hijab Nya di lihat walaupun sekelip mata. Subhanallah. Kembali kepada Allah dengan sebenar-benar patuh dan ta’at. Luhur kan hati dan buang lah sifat mazmumah (hasad,dendam,dengki,ujub,riak…..) dari hati untuk mencapai tahap pilihan Allah swt. InsyaAllah dengan Izin Nya.

     Saya selitkan satu kecantikan bahasa indah Allah dalam kitab Al-Quran Nya di mana Tuan Dunia ini berkata

ياأيهاالذين امنو توبو إلى الله توبة نصوحا [ التحريم : الاية : ٨
Artinya :
Hai orang-orang yang beriman, bertobatlah kepada Allah dengan taubat yang semurni-murninya…..

      Kecantikan hati tidak datang hanya petik atau menepuk tangan tetapi kecantikan hati datang dengan keizinan Allah dengan syarat-syarat tertentu. Manusia mana yang tidak pernah melakukan kesilapan tetapi hukuman bukan milik manusia dan kata menghukum bukan hak mutlak dari bibir orang islam kerana kesemua itu milik Allah swt. Hati yang baik hasil nya adalah jalan yang baik dan jiwa yang luhur hasil nya adalah jalan keindahan dari Allah. Allah swt itu Maha Suci dan hanya yang mampu menyucikan jiwa akan mampu berada di “riba” Allah swt. InsyaAllah.

     Hujjatul islam Imam algozali menyebutkan dalam sebuah kitab nya ihya’ ulumuddin katanya:

           “orang yang hanya melakukan kebaikan tanpa ada kekurangan sedikitpun maka itu adalah malaikat, dan yang hanya melakukan keburukan secara terus menerus tanpa henti itu adalah syaitan, dan yang berusaha untuk memperbaiki kesalahan dengan kembali kepada kebaikan maka itulah hakekat dari manusia”

             InsyaAllah,hati adalah milik Allah. Hanya yang menyatukan hati hanya pada Allah akan di ketemukan dengan beberapa rahsia-rahsia Allah dengan izin Nya. Dan hati yang tidak mampu menutup aib dan rahsia diri nya atau orang lain akan terus lalai walaupun solat nya mampu menghitamkan dahi dan melekukkan bumi tetapi jika hati nya ada sifat “keji” maka jalan “suci” itu akan kabur tanpa petunjuk. Ingatlah,solat bukan sekadar di tikar sejadah dan di atas masjid tetapi solat itu adalah kesejahteraan dan perlu berjalan di atas tapak Allah barulah hati yang kosong akan penuh dan jiwa yang lemah akan kuat dengan bantuan Allah swt. InsyaAllah.

         Saya teringat kata-kata Hamka di mana beliau berkata

Perasaan ialah garam kehidupan,dengan perasaan manusia merenung,mencari ketenangan dalam pergolakan,kelihatan bahagia dalam sengsara dan jernih masa depan dalam kekeruhan yang ada sekarang. Imbangan nada tinggi,melengking dengan nada rendah mengendur, itulah muzik kehidupan……..

        Kembali kita pada Allah dan mohonlah supaya hati kita mendapat sentuhan Al-Latif…. InsyaAllah

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: